2020 FIM MotoGP World Championship var racing
sæson 72 i F.I.M. Road
Racing World
Championship.
Sæsonen var meget præget af COVID-19 pandemien, fraværet af titel favoritten Marc Márquez, på grund af en voldsom
arm skade, et højt antal sejre fra forskellige kørere, teams og konstruktører
og Yamaha motor
kontroversen.
Joan Mir sikrede
sin første MotoGP titel og Team
Suzuki Ecstar sikrede
sit første team mesterskab i anden sidste runde. Mir's mesterskab var det første for en Suzuki kører
siden 2000. Mir vandt titlen med 13 points foran Franco Morbidelli. Ducati vandt
konstruktørernes mesterskab, da Yamaha blev frataget 50 point, Ducati havde
ingen kører i mesterskabets top tre.
Marc
Márquez og Repsol Honda startede sæsonen som forsvarende
Verdensmester og forsvarende konstruktørernes verdensmester, da de begge vandt
mesterskabet i 2019 for fjerde sæson i træk. Efter et styrt i første løb, der
resulterede i en brækket overarm, samt
et mislykket forsøg på at vende tilbage den følgende weekend, måtte Márquez træde tilbage for resten
af sæsonen. Tidligere
verdensmester Valentino Rossi havde sin karrieres værste sæson, da han
endte uden for top 7 for første gang i sin karriere, han sluttede på en samlet
15 plads.
Midt i November, sikrede Joan Mir sig kørernes title,
med en sejr og syv podie pladser, samtidig sikrede Team Suzuki Ecstar sig team mesterskabet. Ducati tog konstruktørernes mesterskab i det
sidste løb i Portugal, godt hjulpet på vej af den 50-point
straf Yamaha fik tidligere på sæsonen. Dette var Ducati's første konstruktør titel
siden Casey Stoner's dominerende 2007 sæson.
Kørerne Fabio Quartararo, Brad Binder, Miguel Oliveira, Franco Morbidelli og Joan Mir tog deres første sejre i topklassen i
denne sæson, KTM fik deres første sejr som konstruktør.
Da Joan Mir tog kørernes titel, blev han den første
Suzuki kører siden Kenny Roberts Jr. tog
titlen i
2000, Mir var også den første ikke-Honda og ikke-Yamaha kører til at tage
titlen siden Ducati kører Casey Stoner i 2007, samt den første Moto3
verdensmester der vinder top klasse titlen.
Sæsonen var
kraftigt præget af COVID-19 pandemien, hvilket førte til aflysning og
udsættelse af mange løb og en overordnet forsinkelse af starten på sæsonen. Den
11 Juni, blev den nye kalender bekræftet, sæsonen
startede d. 19 Juli med det Spanske Grand Prix i Jerez.
Den 31 Juli, annoncerede FIM at de resterende
oversøiske løb blev aflyst, det var derfor første gang siden 1986 at motoGP
udelukkende blev kørt i Europa. Sæsonen
bød på 14 løb, hvilket gjorde den til den korteste sæson siden 1998.
· Midtvejs i oktober, blev Valentino Rossi den første kører der blev testet positiv
for SARS-CoV-2 virus,
hvilket forhindrede ham i at deltage i Aragon og Teruel løbende, på grund af de Italienske karantæne regler.
· Iker Lecuona missede det Europæiske Grand Prix på
grund af Andorras karantæne regler, da hans bror og
assistent begge blev testet positiv. Lecuona blev senere selv testet positiv for SARS-CoV-2
virus, så han missede det Valenciske og Portugisiske Grands Prix.
Før det
Europæiske Grand Prix i Valencia, fik Yamaha og dets teams en straf for at undlade at
indhente en godkendelse fra Motorcycle Sport Manufacturers Association (MSMA) til en ændring af deres
motor. Yamaha ændrede specifikationerne på topstykkets ventiler efter den fastfrosne homologering, lige inden det aflyste Qatar løb og åbnings løbet i Jerez, de kaldte
det "en intern forglemmelse". Resultatet blev at Yamaha blev
fratrukket 50 points i konstruktørernes mesterskab. Yamaha gav en officiel udtalelse, hvor
de accepterede FIM's sanktioner og bekræftede at de
ikke ville appellere beslutningen.
· Johann Zarco og Red Bull KTM Factory
Racing annoncerede midt i 2019 sæsonen at de afbrød deres kontrakt før
tid. Zarco havde egentlig kontrakt til slutningen af
2020. Hans plads blev overtaget
af 2016 Moto3
verdensmester Brad Binder, der rykkede op til MotoGP fra KTM's Moto2 program. Binder skulle egentlig afløse Hafizh Syahrin i Red Bull KTM Tech3. I stedet blev det KTM Moto2 kører Iker Lecuona der blev forfremmet til MotoGP klassen
som afløser for Syahrin, der vendte tilbage til
Moto2.
· Tre gange MotoGP Verdensmester Jorge Lorenzo trak sig tilbage ved slutningen af 2019
sæsonen, efter 12 sæsoner i top klassen. Han blev afløst hos Repsol Honda af 2019 Moto2
verdensmester Álex Márquez, der nu skulle køre sammen med sin bror Marc Márquez. Den
30 Januar 2020, blev det bekræftet at Jorge Lorenzo
vendte tilbage til Yamaha, som en del af deres Europæiske test team. Før sæson starten,
bekræftede Lorenzo at han skulle køre et wildcard løb for Yamaha ved Catalunya løbet. På
grund af COVID-19 reaktionerne, blev wildcard deltagelse forbudt.
· Mellem test kørslerne på Valencia og Jerez i 2019, blev det annonceret at Reale Avintia havde valgt at opsige Karel Abraham's kontrakt, der ellers skulle vare til
slutningen af 2020. Abraham bekræftede at han trak sig tilbage fra MotoGP efter
8 år i top klassen. Johann
Zarco flyttede til Reale Avintia
og afløste Karel Abraham.
· Andrea Iannone blev midlertidigt udelukket fra alle FIM-baserede løb d. 17 December
2019, efter en positiv doping test, fra det Malaysiske Grand Prix. Den 31 Marts
2020, valgte FIM International Disciplinary Court at
opretholde udelukkelsen, og samtidig øgede de straffen til 18-måneders udelukkelse
fra den midlertidige dom. Bradley Smith afløste ham fra 2 løb i 2020, mens
Iannone ventede på resultatet af sin appel. Midt
i August, blev Iannone's
appel, hos Court of Arbitration for Sport (CAS) udsat til 15 Oktober, hvilket
betød at Smith skulle fortsætte som afløser indtil det Franske Grand Prix. Den 15 Oktober,
annoncerede CAS at deres endelige beslutning ville komme midt i November, hvilket
gjorde det næsten umuligt for Iannone at vende
tilbage inden sæsonen sluttede d. 22 November. Den 10 November,
annoncerede CAS deres endelige beslutning, hvor de forlængede Iannone's straf fra 18 måneder til en 4-års periode.
· Stefan Bradl afløste Marc Márquez fra det Tjekkiske
løb og frem, mens han plejede den skade han fik under åbnings
løbet ved det Spanske Grand Prix. Márquez
vendte ikke tilbage i denne
sæson.
· Ducati test kører Michele Pirro afløste Francesco Bagnaia ved begge de Østrigske løb, mens Bagnaia plejede de skader han fik ved et styrt under
træningen til det Tjekkiske Grand Prix.
· Valentino Rossi blev testet positiv for SARS-CoV-2 virus d. 15 Oktober,
hvilket satte ham i karantæne i minimum 10 dage. Yamaha bekræftede at de ikke
ville finde en afløser for Rossi ved Teruel løbet d.
25 Oktober. Men
Valentino Rossi's SARS-CoV-2
forløb trak ud, Yamaha World Superbike kører Garrett Gerloff blev derfor annonceret som afløser for
Rossi ved det Europæiske Grand Prix. Gerloff gennemførte fredagens træning, da to på hinanden
følgende negative tests fra Rossi, tillod ham at vende tilbage til pitten inden det tredje trænings løb
om lørdagen.
· Aprilia test kører, og tidligere World Superbike kører Lorenzo Savadori afløste Bradley Smith ved de sidste tre
løb i Valencia og Portugal.
· Tech3 kører Iker Lecuona kunne ikke deltage i det Europæiske
Grand Prix i Valencia, da Andorras karantæne regler tvang ham til at blive
i isolation. Hans bror – han bor sammen med i Andorra – og hans personlige assistant, blev begge testet positiv for virus d. 3 November. Tech3 valgte ikke at finde en afløser med så kort
varsel. Lecuona
måtte også sidde over det Valenciske Grand Prix efter
han selv blev testet positiv. KTM factory test kører Mika Kallio afløste Lecuona
i Portugal.
· KTM trak sig fra Moto2 for at fokusere på
deres MotoGP og Moto3 programmer, hvilket
resulterede i:
o American Racing og Ajo Motorsport skiftede til Kalex cykler.
o Ángel Nieto
Team skiftede til to Speed Up cykler.
o Tech3 skiftede til et Moto3 program.
· Sport planlægger Dorna Sports valgte at forbyde enkelt cykel teams, hvilket resulterede i:
o Både Federal Oil Gresini Moto2 og Petronas Sprinta Racing blev udvidet til 2 cykler for første
gang siden 2014 sæsonen.
o Kiefer Racing og Tasca
Racing Scuderia Moto2 trak sig fra Moto2.
· Angel Nieto
Team skiftede tilbage til deres oprindelige navn Aspar.
· Sam Lowes flyttede fra Gresini
Racing til EG 0,0 Marc VDS, hvor han afløste Xavi Vierge, der flyttede til Petronas Sprinta
Racing.
· Arón Canet rykkede op til Moto2, i Aspar Teamet.
· Lorenzo Dalla Porta rykkede op til Moto2 med Italtrans Racing Team, hvor han afløste Andrea Locatelli, der flyttede til Supersport World Championship.
· Jesko Raffin vendte tilbage til Moto2 med NTS RW
Racing GP, hvor han allerede havde kørt tre løb som afløser for Steven Odendaal, hvem han nu afløste permanent.
· Marco Bezzecchi rykkede til Sky Racing Team VR46, hvor
han afløste Nicolò Bulega, der flyttede til Federal
Oil Gresini Racing.
· Jake Dixon flyttede til Petronas Sprinta Racing, hvor han afløste Khairul Idham
Pawi, der vendte tilbage til Moto3.
· Marcos Ramírez rykkede op til Moto2, med American
Racing Team, hvor han afløste Iker Lecuona, der rykkede op i MotoGP.
· Hafizh Syahrin vendte tilbage til Moto2 efter 2 sæsoner
i Tech 3 i MotoGP, han flyttede til Aspar Team.
· Andi Farid Izdihar afløste Dimas Ekky Pratama i IDEMITSU Honda
Team Asia.
· Edgar Pons vendte tilbage til Moto2 fuld tid, med Federal Oil Gresini Racing.
· Simone Corsi vendte tilbage til Forward Racing, hvor han afløste Dominique Aegerter, der flyttede til Moto E. Corsi havde
tidligere kørt for Forward Racing mellem 2013 og 2015.
· Kasma Daniel debuterede i Moto2, med Onexox TKKR SAG Team fra FIM CEV Moto2.
· Augusto Fernández flyttede fra Pons Racing til Marc VDS, hvor han afløste Alex Márquez, der rykkede op i MotoGP med Repsol Honda. Pons Racing fik i stedet Héctor Garzó.
· Dominique Aegerter afløste Jesko Raffin hos NTS RW Racing GP, i tre løb, mens Raffin
kom sig oven på udmattelse.
· Alejandro Medina afløste Hafizh Syahrin hos Aspar Team Moto2 i det Styriske
Grand Prix, efter Syahrin blev skadet af et styrt.
· Jorge Martín missede begge Misano
løb, da han blev testet positiv for COVID-19. Han blev afløst af Mattia Pasini i det andet løb.
· Xavier Cardelús afløste Arón Canet hos Aspar Team Moto2 i Aragón og Teruel Grands Prix, efter Canet blev
skadet i det franske løb.
· Tech3 rykkede til Moto3 klassen efter KTM trak
sig fra Moto2.
· Husqvarna vendte tilbage til Moto3 efter 4-års fravær,
med Sterilgarda Max Racing Team.
· Worldwide
Race Team stopped efter 22 sæsonner.
· Sterilgarda Max Racing Team og Red Bull KTM Ajo udvidede begge med 2 kørere.
· Angel Nieto
Team skiftede tilbage til deres oprindelige navn Aspar.
· Leopard Racing fik to nye kørere, Jaume Masiá, der kommer fra Worldwide Race team, og Dennis Foggia, der kommer fra Sky Racing Team VR46. De afløste Lorenzo Dalla
Porta og Marcos Ramírez, der rykkede op til Moto2 med Italtrans
Racing Team og American Racing.
· Arón Canet rykkede op til Moto2 med Aspar Team. Sterilgarda Max Racing Team tog Alonso López som afløser, han kom fra Estrella Galicia 0,0.
· Filip SalaĊ forlod Prüstel
GP for at køre hos VNE Snipers, hvor han afløste Romano Fenati, der rykkede til Sterilgarda Max Racing Team.
· Jakub Kornfeil skulle egentlig flytte fra Prüstel GP til BOE Skull Rider Mugen Race. Men i January 2020, annoncerede
Kornfeil at han trak sig tilbage fra professionel race.
Han blev afløst af Davide Pizzoli.
· Jason Dupasquier og Barry Baltus debuterede hos Prüstel
GP.
· Andrea Migno vendte tilbage til Sky Racing Team VR46 efter 2 sæsonner.
· Maximilian Kofler debuterede i Moto3, hos CIP Green Power.
· 2019 Red Bull MotoGP Rookies Cup vinder Carlos Tatay debuterede hos Reale Avintia
Racing.
· Khairul Idham
Pawi vendte tilbage til Moto3 hos Petronas Sprinta
Racing. Han afløste Ayumu Sasaki, der rykkede til Red Bull KTM Tech 3.
· Yuki Kunii kom til Honda Team Asia, hvor han afløste Kaito Toba, der flyttede til Red Bull KTM Ajo.
· Raúl Fernández flyttede til Red Bull KTM Ajo, hvor han afløste Can Öncü, der rykkede til Supersport World Championship.
· Deniz Öncü debuterede hos Red Bull KTM Tech3.
· Riccardo Rossi forlod Gresini
Team til fordel for BOE Skull Rider Mugen Race, hvor
han afløste Makar Yurchenko, hvis kontrakt blev annuleret.
· Dirk Geiger afløste Barry Baltus i første race på grund af alders
restriktioner.
·
Tony Arbolino, til trods for han testede negativ for
COVID-19, blev tvunget i karantæne inden Aragon Grand
Prix, da han havde været i nærkontakt med smittede passagerer, på flyet efter
det Franske Grand Prix. Han vendte tilbage til Teruel
Grand Prix.
·
Adrián Fernández afløste Filip SalaĊ ved det Portugisiske Grand Prix, på grund af skader.
· Xavier Cardelús flyttede til Avintia Esponsorama
Racing, hvor han afløste Xavier Siméon, der flyttede til LCR E-Team som afløser for Randy de Puniet.
· Dominique Aegerter debuterede i MotoE
med Dynavolt Intact GP, hvor
han afløste Jesko Raffin, der vendte tilbage til Moto2.
· Jordi Torres afløste Sete Gibernau hos Pons Racing 40.
· Alejandro Medina flyttede til Openbank Aspar
Team, hvor han afløste Nicolás Terol.
·
Lukas Tulovic og Tommaso Marcon afløste Kenny Foray og Héctor Garzó hos Tech3 E-Racing.
· Alessandro Zaccone
afløste Lorenzo Savadori hos Trentino Gresini
MotoE.
· Jakub Kornfeil afløste Bradley Smith hos WithU Motorsport kort før sæson start,
da Smith vendte tilbage til MotoGP for at afløse Andrea Iannone hos Aprilia Gresini.
· Det finske Grand Prix skulle efter planen vende tilbage på
kalenderen efter 37-års fravær. Løbet skulle køres på den nye Kymi Ring, i stedet for Tampere banen, der blev brugt i 1962 og 1963, eller Imatra banen, der var på løbs kalenderen indtil 1982.
· Aragon Grand Prix blev flyttet fra sidste weekend i September til den første weekend i Oktober. Det blev senere
flyttet tilbage til den oprindelige dato, for at give plads til et nyt planlagt
Thailand Grand Prix.
· Qatar Grand Prix, der skulle være første løb, blev
aflyst efter Qatars karantæne regler trådte i kraft. Rejsende der kom
fra Italien eller for nyligt havde været i Italien, skulle være i karantæne i
to uger, hvilket var problematisk for mange teams, kørere, og forsyninger med
base i Italien. Moto2 og Moto3 løbene kunne dog fortsætte som planlagt, da
teams og kørere allerede var i Qatar inden karantæne reglerne
trådte i kraft.
· Thailand Grand Prix blev udsat d. 2 Marts. Det
blev flyttet til d. 4 Oktober, og flyttede derved Aragon Grand Prix frem med en uge.
· Grand Prix of the Americas blev flyttet
fra 5 April til 15 November efter Austin indførte generelt alarmberedskab. Valencia Grand Prix blev samtidig flyttet en uge frem til 22
November, for at give plads til Austin løbet.
· Argentina Grand Prix blev flyttet til 22
November, hvilket igen rykkede Valencia løbet til 29
November.
· Det Spanske Grand Prix blev udsat d. 26 Marts.
· Det Franske Grand Prix blev udsat d. 2 April.
· Det Italienske og Catalanske Grands
Prix blev udsat d. 7 April.
· Det Tyske Grand Prix blev udsat d. 17 April efter Tyskland forbød store forsamlinger indtil 31
August.
· Det Hollandske TT blev udsat d. 23 April efter Holland forbød store forsamlinger indtil 1
September.
· Det Finske Grand Prix blev udsat d. 24 April.
· Det Tyske, Hollandske og Finske løb blev
officielt aflyst d. 29 April. For første gang i Mesterskabets historie,
var det Hollandske TT ikke med i kalenderen.
· Det Britiske og Australske løb blev
aflyst d. 29 Maj.
· Det Japaneske
løb blev aflyst d. 1 Juni.
· Det Italienske løb blev aflyst d. 10 Juni.
· Den 11 Juni,
kom en ny løbs kalender, udelukkende med Europæiske løb. Sæsonen bestod af 5
"double-headers" der skulle tage plads i Jerez, Østrig, Misano, Aragon, og Valencia med samlet 13 løb.
· Grand
Prix of the Americas blev officielt
aflyst d. 8 Juli.
· Det Argentinske, Thai og Malaysiske løb
blev officielt aflyst d. 31 Juli.
· Den 10 August,
blev det Portugisiske Grand
Prix annonceret som det sidste løb i 2020 sæsonen, på Autódromo Internacional
do Algarve i Portimão.
Det var det første Portugisiske Grand Prix siden 2012, hvor det blev kørt på Autódromo do Estoril. Portimão har
været MotoGP's reserve bane
siden 2017. Det var også første
gang siden 2001 at sæson finalen
ikke blev kørt i Valencia.
Position |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Points |
25 |
20 |
16 |
13 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Klasse |
Navn |
Nationalitet |
MC mærke |
|
Moto-GP |
Joan Mir |
Spanien |
Suzuki |
|
Moto-2 |
Enea Bastianini |
Italien |
Kalex |
|
Moto-3 |
Albert Arenas |
Spanien |
KTM |
|
Moto-E |
Jordi Torres |
Spanien |
Energica |
|